La situació actual tant a nivell mundial com òbviament a nivell dels
PPCC és la d'un discurs ultraliberal que està creixent i que al mateix
temps està manifestant-se en la seua vertadera dimensió, de cruel
ferramenta ideològica d'un capitalisme que aposta pel descrèdit de la
política, per la implantació progressiva de privatitzacions a tots els
nivells dels serveis socials.
Un capitalisme que funciona tan bé
que fins i tot és capaç de provocar un discurs i uns argumentaris on es
manifesta la necessitat de “reinventar-lo”, fent creure que la crisi és
una més i que tots hem de posar muscle amb muscle per sortir-se'n. A més
a més, amb una perversitat absoluta, el sistema ens fa creure
que tots som culpables del que està passant. Quan, s'ha de dir alt i
clar: l'únic culpable és qui ha fomentat l'individualisme, l'egoisme
posant-los com a motor i el socialisme i la solidaritat con a fre. Les
mentides que triomfen, són les de sempre, i nosaltres amb un discurs
socialdemòcrata “típic” podem haver col·laborat a fomentar-ho.
És l'hora de dir clar i ras: són un partit que amb la justa i
legítima lluita per la independència dels PPCC, vol aconseguir un canvi
de societat i amb un nou país, un nou sistema.
Quin és el sistema que volem?
El
model que s'anomenava socialista i que es manifestava també com hereu
del pensament d'esquerra, ha estat, tal i com molts autors han definit,
un sistema d'Estat burocràtic.
Aquesta definició, lluny de ser un
eufemisme que intente revalidar el que s'entenia per socialisme, el que
vol i per al que serveix, és per posar les coses al seu lloc i afirmar
que aquella barbaritat de sistema, que encara es perpetua en alguns
llocs, no és ni exemple, ni referència on se'ns pugui encaixar.
Dir-nos
d'esquerra és una forma de vincular-nos amb el pensament filosòfic que
ha raonat sobre les necessitats de justícia social i que a la fi, ha
estat el motor que ha permès contrarestar els abusos del capitalisme.
Que
en nom del socialisme s'hagen fet abusos, ni li resta sentit al
pensament que impulsa la justícia social, ni molt menys li dona raó al
pensament neocons que per tota reu es vol manifestar com a filosofia de
la “veritat” i d'un incongruent creixement sostenible.
Ens
hem de manifestar hereus, tant de la lluita per la llibertat com de les
rectificacions que ha calgut fer degut als acomodaments i metamorfosis
que contínuament ha fet el capitalisme per tal d'acomodar el seu
discurs.
Amb tot, crec que a hores d'ara s'ha de parlar de la
justícia universal front a l'egoisme local, tindre la visió ampla d'un
món amb el nou sentit que li dóna la globalització de l'economia i que
ens agrade o no, és una realitat imparable. Però sí re-orientable, ja
que les comunicacions, tant físiques com mediàtiques
són una font de nous camins i també de nous problemes. “Nous vells
problemes” com ara, la trobada i de vegades també, xoc de cultures; una
realitat que ens afecta directament pel fet de ser un país dividit i a
l'hora, una cultura menyspreada. . . una més, pot ser si, però aquesta
vegada és la nostra.
Dit això, ens haurem de definir sent al camí
dels que volen un món rodó, on totes i tots ens trobem, però amb el
respecte, la dignitat i la justícia com espelmes modernitzades del
triangle “llibertat, igualtat i fraternitat”. Font d'on beu per cert, la
simbologia d'Esquerra Republicana.
Entec que la societat te
l'obligació d'organitzar-se per a oferir-se serveis a si mateixa.
Deixant a les mans de la iniciativa privada la possibilitat d'oferir
avenços que revertisquen a la societat amb millores i veient-se
recompensats per això, però no amb la creació de desigualtats que
vinguen a agreujar la situació a la que ens ha dut l'actual sistema capitalista.
El
capitalisme no s'ha de reinventar, s'ha de canviar, ja que mai estarem
d'acord en triar un defecte (per molt, “intrínsecament humana” que siga
l'avarícia) com a motor.
Posats a triar el model que volem: perquè no partim de les
virtuts?
Reivindicar els valors republicans en l'espectre ideològic és un camí del qual estirar, per a ERC, i que pot sumar força voluntats entre la gent arreu dels PPCC, i és més creïble que no parlar de socialisme, com ho fan les JERC intentant competir amb l'EI.
ResponEliminaTotalment d'acord en el model de partit amb un model federal amb una autonomia real per a cada federació i relativament sobre els danys que ha patit el valencianisme per causa de certa concepció del nacionalisme català, amb matisacions clar.
Interessant, en qualsevol cas aquest article a tres bandes.
Gràcies pel comentari, sempre és gratificant veure que hi ha algú a l'altre costat!!
ResponEliminaComentar-te que la meua crítica front al nacionalisme "paternalista" que moltes vegades a exercit el principat no exculpa al victimisme valencià. Però als camins cap a la independència (sempre hi ha més d'u) no deuen deixar-se els projectes generals per interesos particulars.
Sí, sempre és agradable saber que un no està clamant al desert...
EliminaAnant al tema, no oblidem que moltes vegades era el mateix valencianisme o part d'ell qui "exigia" de Catalunya un major interacció dins València i un més gran compromís. D'exemples en tenim uns quants, per exemple de Carles Salvador o ans d'Eduard Martinez-Ferrando.
Però estic d'acord que des de Catalunya s'ha abusat d'intentar trametre un model de nacionalisme fet i pensat per al Principat vers tota la nació, de Salses a Guardamar, sense parar compte que processos diferents requerien solucions diverses.
Esperem poder aprendre del passat...